Total Pageviews

Tuesday 21 June 2011

KAIN, GUNTING, BENANG, JARUM SERTA MESIN JAHIT

KAIN : -

           Lama tak beli kain... Sale merata gedung membeli belah dan di kedai-kedai kain di seluruh negara, Kuala Lumpur,  Kuantan.  Teringin nak membeli, tapi mengenangkan poket yang sering kempis tak jadi nak ke sana. Ada enam pasang tak berjahit. (2 untuk anak daraku yang seorang ini). . Bila nak mula ni...

GUNTING : -

          Jenuh dah mencari, mana duduknya. Tulah akibatnya bila dah lama tak mengunting kain.  Gunting besar, senang nak gunting kain. agak mahal harganya. Manalah ia bersembunyi.  Kena bongkar semua perkakas jahit nampaknya, Kena buat operasi, mencari dalam timbunan kain perca (dalam kotak) kot-kot tersimpan kat situ masa mengunting dulu. Bila ya ?  Lama beno dah rasanya... Ni dah dekat nak puasa baru teringat akan gunting tu... Gunting lain ada,  tak best buat potong kain...

BENANG :-

          Benang, macam-macam warna ada, dah lama simpan setelah hanya separuh di gunakan. Tapi untuk kain yang terbaru ni, kena beli juga. Kena beli juga, butang, Bila sebut pasal benang ni, teringin pulak nak beli benang kait. Nak beli  yang macam mana ye. Aku kena pergi juga cari kat kedai ni. Kalau beli kat "Pasaraya MYDIN"  boleh beli banyak tapi buat apa banyak-banyak. Aku bukannya nak ambik upah jahitpun...Cuma rasa nak mengait semula nak hilangkan boring duduk depan TV dan FB.  Kena nekat kali ni, nak mula semula projek lama...

JARUM :-

         Kali ni, kena beli jarum mesin juga. Jarum kait dah ada, banyak lagi dan masih boleh pakai. Jarum tangan,  (betul ke ni?) banyak lagi. Petang tadi, nak jahit kaki seluar anak yang terbuka, cuba masukan benang dalam lubang jarum yang kecil tupun, setengah jam tak masuk-masuk. Akhirnya, tukar cari jarum lain.  Aku ni, lebih suka jarum yang halus dan kecil bila menjahit kerana, jahitan lebih kemas. Lebih lagi kalau mengelim kaki baju dan seluar atau ketika menjahit manik serta menjahit tulang belut. Ni, satu lagi, lama dah baju kurung ku tak berjahit tulang belut. Sebabnya.... nak tahu ye... Aku dah malas nak membongkok menjahitnya lantas aku tekan saja dengan jarum mesin. Habis cerita. Sapa nak tengok dalam tudung, lainlah kalau aku buka tudung. Dulu-dulu masa mata masih terang, aku suka buat kerja ni....

MESIN JAHIT : -

            Ni satu hal lagi,  janganlah kau meragam wahai mesin ku. Lama dah tak di gunakan biasanya adalah ragam  yang dibuatnya.  Kali ni, aku minta sungguh-sungguh janganlah buat hal.  Aku bukan tak mau hantar kat tailor tapi aku tak puas hati.  Bukan kerana jahit mereka tak cantik, jahitan aku cantik tidak...NAHI... BUKAN kerana tu....  Sebenarnya, mereka tak tahu kehendak aku. Mereka juga tak tahu yang aku ni tak berduit nak hantar kat mereka tu.... Member kat pejabat selalu cerita, upah jahit makin meningkat... Apa-apa hal pun, aku kena buka semula mesin jahit dan mesin jahit tepi ku ini....

            PERGILAH MALAS,  DATANGLAH RAJIN....... KALI NI, PROJEK LAMA YANG TERBENGKALAI MESTI KU BERESKAN............... INSYA ALLAH. MUDAH-MUDAHAN DIBERI KESIHATAN YANG BAIK UNTUK ITU.       
       

2 comments:

  1. boleh ler kita tempah nanti... hehehhehe

    ReplyDelete
  2. Tu untuk pakai sendiri je, org lain kena tempah tempat lainlah..

    ReplyDelete