Total Pageviews

Saturday 2 July 2011

CUCUR UDANG

Cucur udang yang sedap mana nak dapat sekarang?   Cucur udang sejenis makanan yang biasanya di makan untuk sarapan, minum pagi atau minum petang. Diperbuat dari tepung gandum , di dalamnya di bubuh taugeh, garam, sedikit serbuk kunyit dan daun kucai. (Ada juga yang mengaul udang bersama adunan tepung)  Di atasnya di letak seekor udang semasa mengoreng. Dulu, aku tahu sebuah gerai di luar pagar Sek Men. Sulaiman Bentong.  Memang sedap cucur udang makcik tu, terutama  sosnya.

            Memang favorite akulah cucur udang ni.  Dari kecil, aku memang suka makan yang pedas, masam dan manis tambah pula ada rasa bawang puteh sikit. Kalau banyak sangat bawang puteh, pedor pulak rasanya. Gitu juga kalau banyak cuka, masam sangat, kalau lebih gula, manislah pulak.  Susah sebenarnya nak membuat sos pencecah cucur udang yang sedap ni.   Ada orang suka makan dengan sos / kuah kacang.

            Teringat dulu, masa aku darjah satu dan dua masa duduk dekat si rusa, ada pasar malam, berebut orang nakkan cucur udang pakcik tu.  Bapak selalu beli. Aku apa lagi makan jelah. Bila balik duduk kat kampung, aku tak lagi makan cucur udang, aku lebih banyak makan jemput-jemput bilis. Dah tentu sosnya aku buat sendiri. Tulah,  kadangkala sedap kadangkala termasam atau termanis.

            Bila bersekolah di Bentong, berjumpa dengan cucur udang yang di jual kat seberang jalan, di luar pintu pagar sekolah. Kadang kala sampai 5 aku beli, makan sorang dan tak makan benda lain dah.  Cerita pasal cucur udang makcik ni, aku teringat, bila pukul 12 tengahari je, kami akan collect (kutip) duit  20 sen  seorang, satu kelas termasuk untuk cik gu sekali (Bodek cikgu konon) kerana mana boleh membeli di luar sekolah , pada waktu sekolah dan cik gu tengah mengajar.  Bag sekolah aku jadi mangsa kerana selain besar, teballah pulak. Orang/cik gu tak tahu kami membeli kecuali, makcik gerai tu dan  tukang beli. Mak cik tu, bila tengok member ni dengan bag besar tu dah tau dah sah nak beli banyak.  Member kelas ni, selamba keluar membeli. Kadang kala, kami suruh budak-budak kelas petang tu beli, berupahlah satu dua keping. Makan sekepingpun dah cukup masa tu. Tapi aku selalu beli lebih dari satu.  Kadang-kadang belanja orang juga. Tergelak teringat kenakalan masa tu. Cik gu pun boleh gelak dan makan sama kami.

            Bila aku bekerja dan menetap di Kuantan ni, memang banyak orang jual cucur udang tapi tak serupa dan sesedap cucur udang di P.D yang pernah ku makan lebih 40 tahun lalu dan cucur udang mak cik yang menjual di luar pagar Sekolah di Bentong dulu.  Alahai.....kenangan.

      

1 comment:

  1. cucur udang kat area sg ular dekat hotel warna biru tu... udang freshh

    ReplyDelete