Total Pageviews

Wednesday 27 July 2011

KURSUS

           "  Puan, tahun ini, kursus yang puan hadiri masih tidak cukup 7 hari "  Aku sedia maklum tentang hal ini.  Perasaan ku berbelah bagi antara nak pergi atau tidak. Namun aku kena pasrah untuk memenuhi 'kuota' tersebut. Aku wajib cari kursus untuk pergi.

            Bukan aku tak mahu memohon. Awal tahun lagi aku dah bersedia untuk pergi. Telah memilehpun bulan dan tarikh yang sesuai. Tulah orang kata, kalau nak ikut kawanpun kena juga fikir diri sendiri. Kawan yang seorang ini selalu ingin berteman untuk ke sesuatu tempat. Aku sebenarnya malas nak berkira sangat hal ini. Bila dia kata tak mau mengisi borang permohonan melalui internet, aku akur., mengikut sahaja. "Kita cari kursus dekat-dekat jelah, yang pejabat anjur" Tanpa banyak fikir aku turutkan sahaja. Terfikir juga untuk mengisi borang itu sendiri tanpa dia, tapi tak sampai hati. Hai itulah, kalau ikutkan hati mati, ikut  rasa, diri sendiri yang binasa.

           Hari ini, bila di maklumkan seorang demi seorang, hanya aku sorang saja yang masih memerlukan 5 hari lagi. Member yang seorang ini dalam diam tinggal 2 hari lagi untuk mencukupkan hari kursusnya.  Terasa juga nak marah, tapi tak guna sebab salah ku juga kerana terlalu percaya.  Apapun, tahun ini, seingatku, hanya sekali, aku tak hadir kursus kerana demam.  Esok ada kursus, seorang rakan yang lain sepatutnya pergi tapi dia demam. Aku dicadangkan pergi tapi teman kepada rakan ini telah terlebih dahulu mempelawa orang lain pergi bersamanya. Tak sedap hati juga pergi mengambil tempat orang nanti lain pulak ceritanya. Tak palah aku, aku pergi kursus yang lain pula. Adalah rezeki ku nanti.  (Menyedapkan hati)  

            Balik ke rumah tadi, aku cuba buka laman web untuk cari kursus yang berbaki. Nekad untuk pergi sendiri dan seorang dan minta bantuan keluarga untuk hantar ke tempat yang di tuju. Malang laman web tak boleh di buka. Ada masalah rasanya. Tadi kat pejabat pun dah cuba tak boleh juga. Ada masa 3 bulan lagi untuk aku pergi kursus. Insya Allah akan cukup juga jumlah kursus yang wajib ku hadiri nanti.

             Tahun depan, awal tahun aku nekad pergi awal. Isi borang sorang-sorang, sebab serik rasanya dah 2 tahun kena macam ni.  Apapun, aku masih ingin menjaga hati-hati orang di keliling ku, walau hatiku sendiri sakit.  Ini, antara sebab mengapa aku kadang kala ingin bersara awal.

             " SABARLAH HATI, SABARLAH, TENANGLAH FIKIRAN, TENANGLAH "


No comments:

Post a Comment