Total Pageviews

Friday 22 July 2011

Drama Korea

Seorang kawan di pejabat satu hari bertanya,  " Korang ni, tengok cerita melayu,  cerita orang puteh, tengok cerita China,  Cerita Hindustan Dan sekarang ni tengok cerita Korea tau ke benda yang diaorang cakap tu? "  Selamba seorang kawan lagi menjawab "  Aku, kalau tengok cerita melayu aku tau cakap orang puteh, cerita orang puteh aku tahu bahasa melayu, tengok cerita, cina, korea dan hindustanpun aku tau bahasa Melayu jugak, sebab aku baca sarikata."  Tergelak besar kami mendengarnya. Tulah kalau tak tahu dan tak faham bahasa lain selain daripada bahasa Melayu dan Inggeris.  Bertahun-tahun menonton drama / filem Cina, Hindustan di TV. ramai yang memahami kerana selain dari sarikata, fahamlah juga sikit-sikit apa yang dicakap dek pelakon tu.  Ini bab drama / filem Korea, apa yang aku tau hanya  sepatah perkataan je  "CHAYOK". Mungkin aku sengaja tak mahu belajar.
          Drama Korea ni berhantu gamaknya.  Aku kata gitu bukannya apa, bila dah tengok tak boleh berhenti, tiap-tiap hari nak tengok hingga habis cerita.  Teringat Drama  'WINTER SONATA" yang pernah disiarkan di TV beberapa tahun lalu (tak ingat tahun bila). Ceritanya sungguh sedih, kisah percintaan yang sungguh menyentuh perasaan.  Ketika itu, seluruh pelusuk negara demam cerita ini..  Aku juga tak terkecuali tapi ada juga aku miss tengok.  Kemudian bila cerita-cerita yang disiarkan kurang menarik hati, aku jarang-jarang menonton.

          Bila melanggan "ASTRO", dan tertengok rancangan "KBS WORLD" aku mula mengadap TV semula menonton lepas satu-satu filem dan drama bersiri setiap malam dari jam 9.00 hingga 10.15. Pernah aku menonton drama satu drama ini,  dari jam 10.00 hingga ke pukul 2.30 pagi.  Ceritanya taklah sesedap manapun, biasa je. cuma pelakonnya yang handsome dan cantik lawa tu yang memikat. Selain tu, adalah juga cerita-cerita ini yang menyentuh perasaan dan ada juga  yang memberi pengajaran.  Dalam pada tu juga, cerita Korea ini walaupun agak ke Inggeris sikit kalau bab cintan, tapi aku suka sebab pakaian mereka walau seksi tapi tak terlalu menjolok mata .  Korang faham tak apa aku cerita ni.   Ginilah bahasa mudahnya, bila bab bercinta mesti ada bab 'cium'. Kalau mereka berpakaian, yang dah berumur tu, macam orang-orang Malaysia juga, sopan gitu.  Mana yang muda, walau pakai short atau skirt pendek tak nampak sangat seksinya. Kebanyakannya tak seksilah kecuali watak tu memang nakkan pelakonnya seksi.

         Akibat dari menonton drama-drama ni, aku sering berebut TV dengan anak lelaki ku yang ada kat rumah ni. Bukan kerana apapun, bila siaran Bola Sepak atau pertandingan sukan lain bertembung dengan masa aku nak tengok cerita-cerita itu, masa tulah kami berebut. kalau tidakpun memang dia bagi aku tengok sebab dia ada waktu dia sendiri.  Apapun aku tak ralat sangat kalau tak dapat tengok waktu bertembung tu kerana drama-drama itu akan diulang tayang pada hari sabtu dan ahad pulak.  Sambil buat kerja rumah, lipat kain, relax-relax tu, bolehlah aku tengok semula mana yang tertinggal. Kalau pergi out station tak dapat tengok tu, ralat juga terutama bila tak dapat tengok ending.  Pernah juga, tengok drama ni, mula-mula dua tiga episod, lepas tu, ending baru tengok.  Aku memileh juga, bukan semuanya aku tengok.. .. sebab ada yang tidak menepati cita rasa. Biasalah kan ,  manusia....Akupun hanya manusia biasa yang punya cita rasa tersendiri. Biarlah apa orang nak kata, aku ni macam .....Tak kisahlah janji bahagia...

No comments:

Post a Comment