Total Pageviews

Friday 1 July 2011

Sahabat Baru Sahabat Lama

           Saban hari aku ditemukan dengan kenalan baru. Tempat ku bekerja sekarang sering menemukan aku dengan kenalan baru, sama ada melalui telefon atau melalui surat atau nota kecil mereka.  Sebenarnya ramai yang tidak pernah ku lihat rupa paras mereka. Ada yang ku kenal hanya suara mereka.

            Sahabat baru silih berganti, namun sahabat lama masih kekal di hati.  Tanpa mereka perjalanan hidupku tidak semeriah sekarang. Sahabat sama sekolah, sahabat sama mengaji, sahabat sama naik bas, sahabat sama-sama belajar menjahit,belajar menaip, belajar memasak. Sahabat sekampung yang kebanyakannya adalah saudara-mara ku sendiri.  Sahabat semasa mula bekerja dan sahabat yang masih kekal sepejabat. Sahabat yang telah meninggalkan pejabat dan sahabat yang telah bersara.  Sahabat yang ku temui ketika menginap di Hospital.  Tidak lupa juga pada sahabat serumah masa menyewa sebelum berumah tangga.  Jua pada sahabat yang pernah menjadi jiran tertangga.  Sesungguhnya, sahabat ku juga terdiri dari  sepupu-sepupu ku juga.

           Sesungguhnya sahabat lama adalah kenangan sepanjang hayat. Sahabat baru adalah permulaan untuk satu episod hidup yang entah bagaimana warnanya di masa hadapan.  Namun demikian, sahabat yang masih bersama adalah sahabat yang sama-sama berjuang mengharungi hidup semasa dan masa depan yang penuh bermakna serta penuh  cabaran..  

           Insya Allah, tidak akan ku lupakan segala yang pernah kita alami bersama wahai sahabat ku yang lama atau yang baru. Kalian akan kekal di sudut hatiku di tempat yang paling istimewa kerana tanpa kalian sapalah aku.

No comments:

Post a Comment