Total Pageviews

Friday 15 July 2011

Penunggu Rumah.

             Tak ingat pulak bila last pergi piknik, rasa macam dah lama sangat tak keluar jalan-jalan.  Memang dah lama sungguh aku tak keluar pada sabtu dan ahad. Asyek memerap dalam rumah saja. Teringin sebenar nya nak keluar jalan-jalan, pergi TC, BH , Sepat atau ke pusat beli belah. Mungkin orang tak percaya kalau aku kata, dah lama aku tak ke shopping kompleks, Megamall, EC Mall, KT, KP, bila kali akhir aku pergipun aku dah tak ingat. Dah lama juga aku tak ke KL, Melaka, PD, balik kampung. Tahun ni, lebih kerap ke utara atas urusan keluarga. Itupun kerana terpaksa, kalau tidak, jadilah aku penunggu rumah sepanjang tahun.

              Sejak suami ku kerja jauh, dan hanya balik hujung minggu kira2 6 tahun dulu, masa aku banyak di habiskan di rumah. Jaga  anak-anak, buat kerja rumah, sesekali menjahit.( Sejak akhir-akhir ni saja dah pandai berFB.) Sunyi sebenarnya. Bila dia balik banyak masa di rumah saja. Anak-anak dah besar dan aku tak ada apa-apa lagi nak cari di pusat beli belah. Mentelah pulak keadaan kewangan yang tidak begitu mengizinkan. Perbelanjaan untuk anak-anak lebih penting dari diri sendiri. Bila suamiku kena strok, 3 tahun dahulu, dia pindah balik ke rumah dan berulang hari-hari ke tempat kerja. Kadangkala, dia lebih banyak mc atau cuti. Dek kerana ini jugalah, masa ku lebih banyak di rumah. Dia juga lebih banyak rehat di rumah.

             Dulu, saban minggu kami akan keluar jalan-jalan, bawa anak-anak. Bila meningkat usia mereka, mereka tidak lagi mau bersama ketika berjalan-jalan kecuali jika keluar daerah atau pergi makan malam bersama. Kasihan pada si kecil kerana dia tidak mengalami apa yang di lalui oleh abang-abangnya. Diapun lebih banyak di rumah. Kawan-kawannya, hanyalah di sekolah. Di rumah dia lebih banyak duduk depan TV dan PC. Itulah dunianya. Sesekali bila ke kedai atau pasar membeli barang dapur (itupun dilakukan oleh suamiku) dia akan turut serta.  Aku tak ke mana-mana melainkan melakukan kerja rumah.

              Bukan aku tak mau ikut serta ke pasar atau ke kedai, tapi aku lebih suka melakukan kerja rumah dan menunggu suamiku membawa barang dapur untuk di simpan atau di masak. Sejak usia telah meningkat dan kesihatan tidak mengizinkan, aku lebih suka begini. Sekurang-kurangnya aku tak keletihan, berjalan dan balik melakukan kerja rumah.  Namun bahagiakah aku begini?   Secara lahirnya memang aku gembira begitu tapi zahirnya, aku rindu untuk berjalan-jalan seperti dahulu. Berkelah, bergembira dan berkumpul bersama.

            Aku harap satu hari nanti, aku tidak lagi, masuk rumah petang jumaat dan keluar rumah isnin pagi.
Apa adakah orang lain yang macam aku, berkurung dalam rumah.? Sekarang aku masih kerja, kalau lah aku dah bersara, begini cara hidupku, alamat aku tak jumpa orang dan tak kenal oranglah.  Harap masa dan keadaan berubah.

No comments:

Post a Comment