Total Pageviews

Tuesday 28 June 2011

Pejamlah Mata

            Terasa mengantuk, tapi mengapa tak boleh melelapkan mata ? Jika terlelap pun sekejap sangat. Sejam dua jam kemudian terbangun semula. Kadang kala letih di buatnya asyek terjaga tengah malam. Bukan sekali tapi banyak kali, tak terkira. Letih sungguh.

             Adakah ini perkara biasa buat seorang wanita yang sedang menghadapi saat-saat dewasanya  ? Saat yang paling di takuti oleh wanita ? Secara positif, aku tak mahu memikirkan. Tanda-tanda telah ada dan secara jujur, aku telah bersedia untuk itu.  Gangguan tidor, gangguan emosi, gangguan perasaan, gangguan kesihatan. Bahang kepanasan, kelesuan, kemurungan, stress......telah mula menampakkan dirinya.

             Malam sering terganggu tidur. Kesihatan sudah mula tergugat. Sakit di sana sini. Darah telah mula naik, gula dalam darah telah mula meningkat. Semua gara-gara stress dan juga kerana simpton monopause ini. Sejak tiga tahun dahulu, akibat terlalu memikirkan masalah yang bertimpa-timpa dan hubungan yang tiba-tiba menjadi renggang, aku cara tiba-tiba mendapat penyakit ini.  Aku telah menjalani  "medical chekup" secara menyeluruh. [ Sebelum itu juga aku baru menghadapi masalah dengan haid ku. Mengunjungi hospital setiap bulan untuk checkup. (Kemudiannya, aku berhenti sendiri ke hospital - haid ku kembali normal (sesekali ia buat perangai juga)]  Semuanya, ok je. Namun setelah kejadian demi kejadian berlaku, semuanya berubah. Tekanan darah naik tiba-tiba, gula dalam darah tiba-tiba begitu tinggi. Tidak pernah sebelum itu. Namun, aku pasrah kerana mungkin telah tiba masanya aku harus menghadapi semuanya.

            Kini, aku telah bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan. Telah sampai masanya aku menumpukan perhatian pada diriku sendiri. Kalau boleh aku tidak mahu terlalu memikirkan akan perkara-perkara yang telah berlaku. Kalau boleh aku tak mahu lagi stress, bimbang nanti penyakit yang satu lagi tu datang pulak.  Namun jika ia datang juga (tidak ku pinta dan doakan kedatangannya) aku pasrah. Mungkin itu tandanya usiaku telah terlalu hampir ke penghujungnya.....

            Ada hikmah di sebalik semua ini? Aku tidak lagi kuat membebel. Aku lebih banyak mendiamkan diri. Jika dahulu, aku  marah jika rumah bersepah, jika siling dipenuhi sawang, jika pinggan mangkuk penuh sinki, jika baju tidak di letak di tempat sepatutnya, sekarang tidak lagi. Aku biarkan saja. Aku lihat sahaja. Jika aku berasa sihat baru aku lakukan secara perlahan-lahan. Langkah ku telah semakin lemah. Aku malas untuk mengharap pertolongan orang lain lagi. Selagi aku mampu aku lakukan sendiri. Untuk mengupah orang, aku tak mampu walau teringin untuk berbuat demikian. Biarlah, akan ku lakukan dan bersihkan apa yang termampu aku lalukan mengikut rentak ku yang terkini...

             ALLAH berilah kekuatan kepada hamba mu ini untuk menghadapi dugaan ini. Namun aku pasrah atas segala ketentuan mu...

No comments:

Post a Comment