Total Pageviews

Tuesday 28 June 2011

Sakit Kepala/Pening Kepala/ Cuti Sakit

Sakit kepala dan pening kepala, dua perkara berbeza.  Satu sakit yang satu lagi tu pening. Ejaan dan sebutannya pun dah lain.  Satu berdenyut satu memusing. Aku cuma sering di serang sakit kepala dan tidak pening. Bimbang juga kalau pening dan aku rebah, tak siapa yang boleh membantu. Maklum sejak dah bertambah kilo ni...

            Dah terbiasa dengan sakit kepala ni, dah hampir 2 bulan tak kena. Rasa badan tu sihat je. Diet makan juga, (pilih makanan yang tertentu sahaja) . Pagi bangun tiba-tiba rasa sakit sangat kepala, teringat hari ini (27) ada kursus kat pejabat. Teringat juga hari ini kena pergi ke bank setelah melihat baki duit di bank tiba-tiba merosot.  Hati tu taklah berdebar mana, kot-kotlah tersilap. Maklumkan komputer ini, manusia yang programkan, kotlah tersilap mana-mana. Gagahkan diri dan tetapkan hati , hari ini kena pergi ke bank. Kursus tu boleh suruh orang lain ganti. Esok aku boleh masuk ganti tempatnya pula. (Kursus yang sama  dan untuk dua kumpulan. Aku kena masuk kumpulan pertama)

            Semuanya berjalan lancar, pergi ke bank, kursus diganti oleh orang lain. Aku masuk kursus esok. Urusan di bank nyata memberi tamparan kepada ku. Rupa-rupanya tanpa di sangka, itu kerja orang dalam rumah sendiri. Di hadapan kawan-kawan, aku masih boleh senyum ketawa dan berseloroh. Berbagai nasihat mereka berikan. Terima kasih sahabat-sahabat ku.  Namun demikian, dalam kepalaku, berbagai perkara yang ku fikirkan. Hatiku bengkak, sebengkak mataku yang menangis sendirian mengenang mengapa bertimpa- timpa dugaan yang harus ku hadapi.

            Di rumah, aku tak banyak cakap, cuba bercerita pada suami dan berbincang secara baik untuk mencari jalan terbaik. Kepala ku, semakin kuat sakitnya, mataku pula tak mau dilelapkan. Binggung!!!. Suami ku yang memasak petang ni (Goreng ikan keli dan telur mata kerbau). Anak dara ku, ku suruh menanak nasi. Mengadap TV dan PC kepala ku makin sakit. Akhirnya, ku cuba tidur , aku berjaya tapi setiap satu jam setengah, aku akan bangun. Berapa kali ku rasa ingin tumbang, namun ku gagahi juga bangun untuk ke T.....

            5.30 pagii (28hb.) , sekali lagi, aku bangun dengan harapan untuk ke pejabat, untuk meneruskan kursus yang tertangguh semalam dan menyiapkan kerja yang masih banyak. Namun, aku hanya merancang kerana pagi ini, aku tidak boleh ke pejabat. Denyutan di kepala ku begitu kuat. Ku sambung tidur, bangun jam 8.30 pagi untuk ke klinik.

            Seperti biasa aku ke klinik sendiri, suamiku pagi ni ada temujanji di Hospital Pekan. Di klinik,setelah di periksa oleh doktor dan memaklumkan darah ku meningkat 165/100. Tiba-tiba,  tanpa sedar, aku mengalirkan air mata. Terima kasih doktor kerana memahami yang aku sedang menghadapi stress yang amat sangat. Ini kali kedua, aku menangis di depan Doktor. (Mujur doktor yang berlainan). Balik ke rumah setelah membeli nasi lemak untuk sarapan dan makan tengahari anak-anak, aku menghubungi pejabat memberitahu yang aku cuti sakit hari ini.(Banyaknya kerja pejabat yang ku tinggalkan. Bimbang kerana takut tak sempat disiapkan ikut tarikh - nanti ada pulak yang call tanya mengapa tak masukan gaji baru mereka). " Biarlah mereka tu" (pujuk hati sendiri).

             Niat hati, hari ini, lepas makan ubat dan sarapan aku nak tidur sepuas-puasnya. (kena makan ubat dulu baru sarapan dan selepas sarapan makan ubat lain pula (dah rutin harian) sejak 3 tahun dulu).
           
           Alahai mata, puas dah berbaring, baca buku (sakit tak boleh nak baca- biasanya kalau baca buku cepat tidurnya)  tak mau juga lelap. Mengadap PC dan TV juga akhirnya.  Masih cuba memejamkan mata, dapat tidur, sejam dua jadilah untuk rehatkan badan dan kepala yang masih terasa denyutannya ini. Kalau tidakpun malam ni dapatlah tidur puas-puas untuk bangun pagi esok tanpa kepala yang sakit.

No comments:

Post a Comment