Total Pageviews

Wednesday 22 June 2011

MANISNYA GULA, MADU, SENYUMAN DAN ..........

'KURANGKAN GULA DALAM MINUMAN " " BANYAKAN GULA DALAM SENYUMAN'

Slogan yang penuh dengan makna yang tersirat dan tersurat.  Minuman tanpa gula terutama kopi, akan terasa pahitnya, sepahit, kepayahan hidup menempuh segala kepayahan. Bagi mereka yang terbiasa dengan kopi tanpa gula, alah bisa tegal biasa. Begitu juga dengan penghidupan ini.

           Sejak dulu, aku kurang gemar makanan manis... Terkenang satu ketika dahulu, mak bila mengoreng keledek atau pisang , aku tak makan pisang atau keledek itu. Aku lebih suka makan tepungnya kerana masin. Aku lebih suka jemput bilis dari jemput pisang. Aku lebih suka karipaf, cucur badak dari kuih koci, lepat, keria (donut- aku makan sebelum disira gula). Kalau buat bubur, akan ku makan sikit saja kecuali bubur pisang. Sedap bila makan bubur pisang nangka yang ada rasa masam, manis, lemak masin, lebih-lebih lagi jika di simpan dalam peti sejuk. Sedappppnya....

            Teringat juga, ketika kecil, aruah wan sebelah ayahku, sering menanak nasi pulut atau rebus ubi kayu di waktu pagi. Dia makan dengan madu lebah atau  manisan tebu. Sedap juga, tapiii aku lebih suka jika nasi pulut dan ubi tu di makan dengan sambal ikan bilis dan telur dadar saja. Kalau dia buat nasi manis atau dodolpun aku akan makan sikit saja  jamah kata orang. 

            Namun madu yang satu ini, memang tidak boleh ku terima sama sekali.. Aku bukan menolaknya 100% tapi sebagai seorang wanita sapa yang sanggup jika di madu.  Betul tak ,   kawan-kawan........... Alhamdulillah , syukur kepada ALLAH SWT kerana memperkenankan doa agar tidak di madukan.

            Manisnya senyuman mu. Ramai yang kata begitu. Adakah mereka tahu apa yang tersirat di sebalik senyuman tu....  Aku paling tak suka bila berseliseh dengan orang, orang tu seperti dipaksa senyum pada ku.. Banyak kali, tak terbilang banyaknya kerana aku pulak yang kena buka mulut nampakkan gigi untuk menunjukkan yang aku ni memang senyum kat mereka.  Kadang kala tergelak seorang bila ingatkan hal ini. (Masih berlaku sehingga ke hari ini)  Alahai, teringat pulak pada kisah dulu...   Kerana manisnya aku, pernah aku ponteng sekolah selama dua minggu.  Semua tak tahu sebab apa aku ponteng selama itu. Pada mereka aku beritahu, balik kampung tak sihat dan mak bersalin.  Memang aku balik kerana tak sihat dan kebetulan mak  bersalin. Hakikatnya, aku balik kerana sakit hati dipersendakan dek kerana manisnya aku...  Ramai yang  tertanya-tanya. Macam-macam cerita ku dengar. Apa-apapun itu dah berlaku lebih 30 tahun dahulu.

            Sekarang, sejak tiga tahun dahulu,  kerana manisnya gula, madu dan senyuman ku itu, aku  dapat hadiah..................yang menyebabkan aku terpaksa bergantung kepada ubat untuk menyambung hidup dan terpaksa berpantang  makan benda manis kecuali kopi pahit serta air suam/kosong. Seiring dengan pahitnya kehidupan ku kini menempuh dugaan demi dugaan hidup............sehingga satu ketika. Namun aku tetap bersyukur kepada nya...

No comments:

Post a Comment