Total Pageviews

Monday 20 June 2011

RESEPI

"Nak masak apalah hari ini?" soalan lazim yang sering ku ungkapkan. Suami ku sering memarahi ku kerana kata-kata ini. Masakan tidak marah, buku resepi, majalah, nota-nota kecil yang di penuhi resepi sering di lihatnya merata-rata. Baik dalam dairi, kertas kajang, buku tiga lima, malah pada kotak colgatepun penuh dengan resepi. Ada yang bertulis tangan,(dengan pen, hijau, biru, merah )(dengan pensel malah dengan pensel warna anakpun aku kerjakan) Tu, tiru dalam majalah, surat kabar, belum lagi resepi dalam tv.. Dah tua-tua ni, buka je google, you tube, semua ada resepi. Masaknya asyik benda yang sama, tu sebab kena marah. Nak buat cam mana dah minat.kumpul resepi....Nak buang sayang.

            Dari kecil aku didedahkan resepi masakan. Seawal darjah lima, aku sering mengantikan ibuku pergi ke kelas memasak (W.I) ketika itu. Pergi, salin resepi, dengar dan lihat demontrasi, dapat sepotong dua kueh atau sedikit masakan, aku bawa balik tunjuk kat mak. Beri mak resepi tu dah tu minggu depan pergi lagi, tulah sehingga aku masuk sekolah menengah dan duduk di asrama. Bila habis sekolah sambung semula aktiviti ini hingga dapat kerja. Form 1 sampai form 3, belajar masak masa 'Home Science', juga kena kumpul resepi.
 
           Bila dah kerja, tambah banyaklah koleksinya, makcik ni bagi, kakak ni bagi yang lain. Pantang ada makanan pelik dan sedap sikit mulalah minta resepi.  Bila duduk tak ada kerja, taip resepi buat salinan lagi bagi kat kawan-kawan sepejabat. Buat dan masaknya tidak juga. Nak tergelak juga bila ingatkan betapa tebalnya buku resepi aku ni.  Bergaul dengan kakak dan rakan-rakan dari seluruh pelusok negara, banyak juga resepi yang ku dapat. Tapi suami ku tetap marah,  hehe mengapa ye?  Nak tahu?

           Aku bukan tak pernah buat kek, kueh, mee, nasi, dan macam-macam lagi ikut resepi resepi koleksi aku ni. Malangnya, kebanyakkannya tak menjadi. Aku yang silap tulis resepi atau tersalah ikut cara-cara dalam resepi itu ke tak tahulah.. Akhirnya, aku masak ikut apa yang anak-anak aku suka makan.  Oh ye,  tak semua resepi yang aku dapat dan buat tak menjadi.... ..

           Resepi, Mee Kari  dan seorang kakak sepejabat 29 tahun dulu dan resepi  Nasi Ayam dari seorang berpangkat CC lebih kurang 20 tahun dulu menjadi kegemaran keluarga dan tanpa perlu melihat resepi aku dah boleh buka kedai makan sendiri untuk 2 resepi nilah. Hahaha (Tergelak besar aku dibuatnya) Angan-angan je lebih. Perasanlah tuu..  sedap.....

          Sejak akhir-akhir ni, lagi hebat, koleksi resepi tetap tersimpan  kerana aku dah mula malas nak ke dapur.... Anak-anak dah mula komplen, mama malas masak..Ye ke mama malas masak ???

No comments:

Post a Comment