Total Pageviews

Saturday 18 June 2011

HARI BAPA

26 Julai ini, genap  14 tahun , bapak meninggalkan mak , aku dan adik-adik serta cucu-cucunya. Sepuloh hari sebelum itu, aku melapor diri di JANM Pahang memulakan jawatan baru.  Amat sedih rasanya, takala aku melapurkan diri di JPA dan seterusnya berkursus di Kemaman, bapak di masukkan ke wad. Seminggu di wad baru aku dapat tahu, kerana aku tidak berhubung dengan keluarga ketika itu.  Aktiviti yang sangat padat.menyebabkan aku tidak menghubungi sesiapa. (Tika itu, telefon bimbit belum ku miliki) . Ketika menghubungi adikku di Kuala Lumpur memberitahu kabar gembira kerana aku akan  di tempatkan di Kuantan juga, dia memberitahu keadaan bapak.

             Esoknya, kami sekeluarga bergegas ke Sungai Buloh kerana bapak telah keluar hospital dan di hantar berubat secara tradisional di sana.  Berkumpul di tol jalan kuching (kalau tak silap) kami berlima beradik terus bertemu bapak di sana. Lantaran aku baru melapur diri, aku tidak bercuti sebaliknya berjumpa dengan dia seketika dan malamnya balik semula ke Kuantan. Minggu berikutnya aku tak balik, adikku kata bapak tak banyak berubah. Ya, tika aku melawatnya di Sungai Buloh, bapak memang sangat teruk, tapi dia tak mahu menyusahkan anak-anak.

            Minggu ketiga, aku sekeluarga balik ke kampung kerana bapak di bawa balik ke rumah. (Aku tidak jadi melapur diri selepas kursus di tempat baru tapi di arah kembali ke tempat kerja lama sehingga 16hb.) Minggu aku lapur diri, aku balik hujung minggu itu (petang sabtu). Bapak amat tenat, berat hati meninggalkannya tapi dia tak benarkan kami tunggu.  Katanya, baliklah kerja, kalau jadi apa-apa, mak dan adik-adik akan beritahu.  Dengan air mata, aku mencium tangan dan pipinya. Sejuk.!!!. Aku dapat rasakan umur bapak tidak lama lagi. .Sepanjang jalan balik ke Kuantan aku menanggis kerana aku tahu, tidak lagi dapat bertemu dan bercakap dengan bapak.

            Seminggu berlalu lagi, ( setiap saat menanti deringan telefon)  Sabtu petang, setelah menikmati hidangan tengahari dan berehat melepaskan lelah (kerja dan balik memasak dan membasuh kain) suamiku telefon memberi tahu,( dia sentiasa menelefon jiran sebelah rumah bertanya keadaan bapak), bapak telah kembali ke rahmatullah selepas zohor hari itu. Berkemas dan mengumpulkan anak-anak, kami balik ke kampung petang itu juga. Beliau di kebumikan keesokkan harinya kerana menunggu adikku yang berada di Perak ketika itu. Al -fatihah.

           Ya ALLAH, limpahkan rahmatmu, tempatkan aruah ayahandaku di kalangan orang-orang yang beriman lagi solleh.. Berilah tempat di Surgamu ya Allah. Luaskan dan terangkanlah kuburnya ya Allah. Amin.

           Aku tidak merasa menjaganya, merawatnya, namun aku akan sentiasa mendoakan kesejahteraannya di sana....Insya Allah selagi hayat di kandung badan.

           Kini, HARI BAPA, ku tujukan kepada suami dan anak sulongku yang baru menjadi bapa. Jadilah bapa yang bertanggungjawab, beriman dan penuh kasih sayang....anakku.

No comments:

Post a Comment